Hagyatéki eljárás
A hagyatéki eljárás a halálesetről szóló értesítés megérkezését követően hivatalból indul. Az előkészítő eljárásról azt a hozzátartozót értesítjük, akinek neve, címe a halottvizsgálati bizonyítványon szerepel. Ha az elhunyt nevén ingó- és/vagy ingatlanvagyon maradt, vagy önkormányzati lakás bérlője volt, hagyatéki leltár felvételére kerül sor. Nyilatkozattételre csak törvényes örökös jogosult. Az előkészítő eljárás befejezését követően a hagyatéki leltár mellékleteivel átadásra kerül a közjegyzőnek, aki kitűzi a hagyatéki tárgyalás napját, amelyről valamennyi öröklésben érdekelt személyt értesít. A hagyatékot a közjegyző adja át.
Leltározás alá eső ingó- és ingatlanvagyon a következő lehet:
- lakóház, telek, szövetkezeti és öröklakás, egyéb földterület, üdülési jog
- cégtulajdon;
- önkéntes magánnyugdíj- vagy egészségbiztosítási pénztári tagság;
- személygépkocsi, motorkerékpár, utánfutó;
- gazdasági társaságokban törzstőke, törzsbetét;
- kárpótlás, kötvény, részvény, széf bérleti jog;
- értékpapírszámla;
- lakossági folyószámla;
- devizaszámla;
- takarékbetétkönyv;
- életbiztosítás; (ha nincs megjelölve kedvezményezett)
- fel nem vett nyugdíj, munkabér, táppénz, egyéb járandóság;
- fegyver;
- 300.000 Ft feletti összegű készpénz, egyéb ingó vagyon
Illetékességi terület:
Az elhunyt utolsó állandó belföldi lakóhelye (ennek hiányában tartózkodási helye).
Csatolandó mellékletek:
A hozzátartozó részére a hivatal által kiküldött értesítés részletes tájékoztatást nyújt a szükséges iratokról, amelyek bemutatása nélkül a hagyatéki leltár nem vehető fel.